انجمن علمی شاهد نور الزهرا

انجمن علمی شاهد نور الزهرا

با هم بودن «آغاز» ، با هم ماندن «پیشرفت» و با هم کار کردن «موفقیت» است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۱۱ دی ۹۵، ۲۰:۵۷ - حامد عبدالهی
    متشکرم
  • ۴ دی ۹۵، ۱۴:۱۱ - اعضای انجمن
    به به :(
  • ۲۹ آذر ۹۵، ۰۸:۵۰ - ببر بنگال
    :)
نویسندگان

۱۷ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

اطلاعیه

دوشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ق.ظ

دانش آموزان پایه دهم و پایه سوم ریاضی فیزیک و علوم تجربی دوره دوم متوسطه می توانند شرکت نمایند.

منابع آزمون :

دانش آموزان پایه دهمکتاب  آزمایشگاه علوم تجربی(1) و آزمایش های دروس فیزیک، شیمی، زیست

دانش آموزان سوم :دروس فیزیک، شیمی، زیست سه ساله دبیرستان

شیوه برگزاری مسابقات:

در دو مرحله اجرا می گردد:1.آزمون کتبی: طراحی آزمایش از منابع آزمون معرفی شده(تشریحی) و فصل اول کتاب آزمایشگاه علوم(تستی-مخصوص پایه دهم) 30 امتیاز

                                   2.فعالیت عملی : انجام آزمایشات 70 امتیاز

آزمون کتبی به صورت انفرادی و آزمون عملی به صورت تیمی بخواهد بود و تیم منتخب که سه عضو دارد  به مرحله بعد راه می یابد.


علاقه مندان به دبیران مربوطه مراجعه کنند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۵ ، ۰۹:۳۰
اعضای انجمن

دریافت
حجم: 528 کیلوبایت
توضیحات: ریاضی سوم 

دریافت
حجم: 211 کیلوبایت
توضیحات: ریاضی

دریافت
حجم: 254 کیلوبایت

دریافت
حجم: 254 کیلوبایت

دریافت

حجم: 80 کیلوبایت
توضیحات: ریاضی تجربی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۴۱
اعضای انجمن

یاد گیری

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۳۲ ب.ظ




باتشکر از دبیر متحرم خانم اختری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۳۲
اعضای انجمن

سجع در ادبیات

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۲۲ ب.ظ



لف )  سجع در سطح کلمه :

کلماتی که در پایان دو جمله بیایند و دارای یکی از مشخصه های زیر باشند را کلمات (( مسجع ))

و به آهنگ برخاسته ازآن ها (( سجع )) می گویند :

1 . هم وزن ، واج پایانی یکسان

مثال  : طاعتش موجب قربت است وبه شکراندرش مزید نعمت

کلمات : قربت و نعمت ( هم وزن هستند) . یعنی هرکدام از دو هجای بلند ساخته شده است . وهمچنین

در واج پایانی یا ( حرف روی ) همسان هستند . حرف ( رَوی ) در این دو کلمه (( ت )) می باشد .

2 . هم وزن

مثال : آن که از جمال عقل محجوب است، خود به نزدیک اهل بصیرت معذور باشد .

کلمات: محجوب  و  معذور  ( فقط هم وزن هستند .زیرا هر دو از یک هجای بلند و یک هجای

کشیبده  ساخته شده اند.)

3. واج پایانی یکسان :

مثال : الهی ، اگر بهشت چون چشم و چراغ است ، بی دیدار تو درد و داغ است .

کلمات :  چراغ و داغ ( فقط در حرف پایانی (( غ )) با هم یکسان هستند . و در

وزن با هم اختلاف دارند .)

چندنکته ی مهم در سجع :

نکته ی ( 1 ) : آرایه ی سجع زمانی پدید می آید که دو کلمه ی مسجع در دو جمله به کار روند

و آهنگ دو جمله را به هم نزدیک سازند.سجع در نثر به منزله ی قافیه در شعر می باشد .

نکته ی ( 2 ) : اگر در یک جمله چند سجع به طورمتوالی و پشت سرهم بکار روند

(( تضمین المزدوج )) نامیده می شود.

مثال : (چون اوقات محسوب به اجل مضروب رسید و ایام معدود به شب موعود کشید.)

(رسید و کشید ) سجع اصلی یا پیوند به حساب می آید. اما میان ( محسوب و مضروب )

در جمله ی اول و همچنین میان(معدود و موعود ) در جمله ی دوم سجع بوجود آمده است .

سجع سبب شده تا ( اوقات محسوب ، اجل مضروب )و ( ایام معدود ، شب موعود) نسبت به

هم قرینه باشند .

انواع سجع :

1 . اشتراک فقط  در واج پایانی  = سجع مطرّف . مثال : محبت را غایت نیست ؛ از بهر آن که

محبوب را نهایت نیست .

2. اشتراک فقط  در  وزن   =  سجع متوازن . مثال  : مُلک بی دین باطل است و دین بی ملک ،

ضایع .

3. اشتراک در واج پایانی + اشتراک در وزن = سجع متوازی . مثال : توانگری به هنر است،نه به

مال و بزرگی به خرد است، نه به سال

چندنکته ی مهم :

نکته ی ( 1 ) :  ارزش موسیقیایی سجع متوازی از همه بیشتر و سجع متوازن از همه کمتر است .

نکته ی ( 2 ) : سجع بیشتر در نثر به کار می رود ؛ امّا در شعر نیز نمونه هایی از آن را

می توان یافت . شاعر هر بیت را به چهار بخش ( چهار نیم مصرع ) تقسیم کرده و در پایان

سه بخش از آن ، واژه هایی را آورده است که با هم(( سجع متوازی )) یا (( مطرّف )) دارند .

البته به  نیمه ی یک مصرع ( لخت ) می گویند .

نکته ی ( 3 ) : سجع در شعر را (( قافیه ی میانی )) یا (( درونی )) می نامند. در این نوع

شعر لخت های مسجع ، قافیه ی درونی شعر را می سازند و اگر این قافیه ی درونی ،

دارای ردیف نیز باشد ، به آن ردیف درونی می گویند .

 به این نوع شعر در قدیم ، مسمّط یا چهارخانه یا شعر مسجع می گفتند .

مثال : من مانده ام مهجور از او، بیچاره ورنجور از او     گویی که نیشی دور از او، در استخوانم می رود

نکته ی ( 4 ) : در سجع متوازی تساوی هجاهای دو کلمه اجباری است . مانند : پرواز ، آواز

/ یار ، غار

نکته ی ( 5 ) :  گاه در وسط یکی از دو کلمه ، یک مصوت کوتاه ( کسره ی اضافه ) می آید .

در این صورت تساوی هجاها به هم می خورد؛ به این سجع، ملحق به سجع متوازی گفته می شود .

باید ذکر کنم که در علم بدیع لفظی با آهنگ و وجه شنیداری کلمه سر و کار داریم ، نحوه ی نوشتار

کلمه مد نظر ما نیست . چیزی که مهم است هم وزن بودن دوکلمه ی سجع است .

مثال :  زلفت هزار دل به یکی تار مو ببست       راه هزار چاره گر از چار سو ببست

بین (( تار و چاره )) سجع متوازی است . ( تار دارای کسره ی اضافه است . )

نکته ی ( 6 ) :  تفاوت سجع متوازی با قافیه در چیست ؟

در قافیه نیازی نیست که کل هجاهای کلمات قافیه دارای تساوی باشند بلکه تنها تساوی

هجای قافیه شزط است . امّادر سجع متوازی ، هجاهای کلمات مسجع چه از نظر عدد و چه

از نظر کمیت باید با هم دارای تساوی باشند .

مثال : دو کلمه ی((  سوز ، افروز )) می توانند قافیه باشند امّا میان آنها سجع متوازی  نیست .

ب ) سجع در سطح جمله و کلام :

مواردی که تا کنون ذکر کردم سجع در سطح کلمه بود امّا گاه به جای دو کلمه ، دو جمله به دلیل

در مقابل هم قرار گرفتن سجع ها با هم هماهنگ می شوند،

روش های سجع درسطح جمله عبارت است از:ترصیع ،موازنه،تضمین المزدوج(اعنات القرینه)

وتکرار.

1 . ترصیع ( همسانی ) : در لغت به معنی جواهر نشاندن است و در اصطلاح آن است که

سجع های متوازی حد اقل در دو جمله در برابر هم قرار گیرند .

مثال 1 :  برگ  بی برگی  بود ما را   نوال  

            مرگ  بی مرگی   بود مارا   حلال    

در بیت فوق همانطور که با رنگ نیز نشان داده شده است سجع های پدید آورنده ی آن ؛

یعنی (( برگ و مرگ ))(( بی برگی و بی مرگی )) و (( نوال و حلال ))  هم وزن و در واج های

پایانی نیز یکسان هستند . ( تمام سجع های دو جمله متوازی اند . )

مثال 2 : شام رفته و بام خفته ، سال از عدّ بیرون و مال از حدّافزون، همه را تلف کرده و اسف برده . 

همانطور که می بینید عبارت فوق دارای سجع های متوازی است که در جمله ها در مقابل

هم قرار گرفته اند ، پس دارای ترصیع است.( شام ، بام )( رفته ، خفته )( سال ، مال )( عدّ ، حدّ )

( بیرون ، افزون )( تلف ، اسف )( کرده ، برده ) .

( شام رفته / بام خفته )( سال از عد بیرون / مال از حد افزون )( تلف کرده / اسف برده )

در مقابل هم قرار گرفته اند .

2 . موازنه یا مماثله ( همسنگی ) : هرگاه دو یا چند جمله به وسیله تقابل سجع ها ی متوازن

هماهنگ شوند ؛ یعنی، واژه ها در دو مصرع ، دو به دو با هم ، هم وزن باشند ، دارای موازنه هستند .

مثال : هم عقل دویده در رکابت 

        هم شرع خزیده در پناهت

همانگونه که می بینید بیت دارای موازنه است . زیرا واژه های ( عقل و شرع ) سجع متوازن دارند

و  واژه های ( دویده وخزیده ؛ رکابت و پناهت ) سجع متوازی دارند .

نکته ی مهم : رایج ترین نوع موازنه آوردن ترکیبی از سجع های متوازی و متوازن با هم است .

3 . تضمین المزدوج یا اعناب القرینه یا ازدواج :اگر در میان جملات نظم یا نثر کلماتی  در پی

هم بیاوریم که دارای سجع باشند و البته افعال در پایان دو جمله هم قافیه باشند . سجع باعث

می شود که در هر جمله پاره ای قرینه به وجود بیاید .

مثال: فلان به سیرت گزیده و عادت پسندیده معروف است و به خدمتکاری دولت و

طاعت داری حضرت موصوف  .

در عبارت بالا سجع اصلی ، کلمات ( معروف و موصوف ) است که دارای سجع متوازی هستند .

و سجع کلمات دیگر را که جهت بیشتر شدن آرایش کلام آمده اند، تضمین المزدوج می گویند .

( سیرت ، عادت ) دارای سجع متوازی و (گزیده ،پسندیده ) دارای سجع مطرّف هستند .

و همچنین ( خدمت کاری دولت ، طاعت داری حضرت و معروف است ، موصوف است . )

قرینه های جمله را تشکیل می دهند .

4 . مزدوج یا قرینه : هرگاه دو جمله که نسبت به هم قرینه اند؛ یعنی ،  دو جمله که تقریبا از

نظر هجایی برابرند ، به وسیله ی یک سجع به هم بپیوندند به آن مزدوج می گویند.

نکته ی مهم : در ادبیات نمونه های ترصیع و تضمین المزدوج بسیار کم است و نمونه های

موازنه بسیار زیاد است .

نکته :  فرق تضمین المزدوج با موازنه و ترصیع چیست ؟

در تضمین المزدوج سجع ها و جناس ها در کنار هم هستند و با هم رابطه ای افقی دارند و

این سجع اصلی ( سجع آخر جملات ) است که در محل فعل دو جمله را به هم ربط می دهد،

پس ممکن است طول قرینه ها مساوی نباشد، اما در ترصیع و موازنه در دو جمله سجع ها

در مقابل یکدیگرند و رابطه ای عمودی دارند . پس دو جمله از نظر طول مساویند.

ارزشیابی قسمت اول آرایه ی سجع :

در اشعار و جمله های زیر ، سجع ها را یافته ، نوع آنها را مشخص و

درباره ی ارزش موسیقیایی هریک اظهار نظر کنید .

1. هرکه را زر در ترازوست زور در بازوست

2. ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.

3.روشنی روز تویی ،شادی غم سوز تویی    ماه شب افروز تویی ، ابر شکربار بیا

4. ای منوّر به تو نجوم جلال                      ای مقرّر به تو رسوم کمال

5. به جفایی و قفایی نرود عاشق صادق

6 . هنر چشمه ی زاینده است و دولت پاینده

7 .گاه از دیدن خطّ مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مشتعل.

8 .طبیبی را دیدند که هرگاه به گورستان رسیدی ، ردا در سر رکشیدی ،

از سبب آنش سؤال کردند ؛گفت : از مردگان این گورستان شرم می دارم ؛

بر هر که می گذرم ضربت من خورده است ودرهرکه می نگرم از شربت من مرده .

9 . دل به امید روی اوهمدم جان نمی شود   جان به هوای کوی اوخدمت تن نمی کند.

10 .ما چو ناییم و نوا در ما ز توست         ما چو کوهیم و صَدا در ما ز توست .

11 . مراد از نزول قرآن ، تحصیل سیرت خوب است نه ترتیل صورت مکتوب .

12 . خبری که دانی دلی بیازارد ، تو خاموش تا دیگری بیارد .

13.دررفتن جان ازبدن گویندهرنوعی سخن  من خود به چشم خویشتن دیدم که

جانم می رود.

14 . طالب علم عزیز است و طالب مال ذلیل .

15 . نیک بخت آن که خورد و کِشت و بدبخت آن که مُرد و هِشت .

16 . تلمیذ بی ارادت، عاشق بی زر است و رونده ی بی معرفت ،

مرغ بی پر و عالم بی عمل ، درخت بی بر و زاهد بی علم، خانه ی بی در .


بهزاد خاموش (نویسنده)


جانشین انجمن: فاطمه بخت اور

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۲۲
اعضای انجمن

اموزش ریاضی همراه با فیلم( دهم )

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۱۵ ب.ظ

دریافت
حجم: 5.32 مگابایت
توضیحات: ریاضی اموزش


دریافت
حجم: 5.32 مگابایت
توضیحات: ریاضی


دریافت
حجم: 2.17 مگابایت
توضیحات: ریضیات 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۱۵
اعضای انجمن

روزی یک معلم

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۷ ب.ظ

💕روزی یک معلم در کلاس ریاضی شروع به نوشتن بر روی تخته‌سیاه کرد:

9*1=7

9*2=18

9*3=27

9*4=36

9*5=45

9*6=54


وقتی کارش تمام شد به دانش‌آموزان نگاه کرد، آن‌ها دیگر نتوانستند جلوی خود را بگیرند و شروع به خنده کردند. وقتی او پرسید چرا می‌خندید، 

یکی از دانش‌آموزان اشاره کرد که معادله اولی اشتباه است. 

معلم پاسخ داد: "من معادله اول را عمدا اشتباه نوشتم، تا درسی بسیار مهم به شما دهم. دنیا با شما همین‌گونه رفتار خواهد کرد. همان‌طور که 

می‌بینید من 5 معادله را درست نوشتم، اما شما به آن‌ها هیچ اهمیتی ندادید! همه‌ی شما فقط به خاطر آن یک اشتباه به من خندیدید و من را 

قضاوت کردید. دنیا همیشه به خاطر موفقیت‌ها و کارهای خوب‌تان از شما قدردانی نمی‌کند، اما در مقابل یک اشتباه سریع با شما برخورد خواهد 

کرد. پس قوی‌تر از قضاوت‌هایی که همیشه وجود خواهند داشت باشید!"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۰۷
اعضای انجمن

ریزش سنگ ها

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۲ ب.ظ

ریزش سنگی یکی از انواع متداول ناپایداری های دامنه ای در نواحی کوهستانی است و وجه تمایز آن با دیگر ناپایداری ها سرعت بالا و رخداد ناگهانی

 آنهاست. به همین دلایل ریزش سنگی از جمله ویرانگرترین حرکت های توده ای به شمار می رود و سبب از بین رفتن جان انان ها و ایجاد

خسارات سنگین می شود. در این پژوهش پایداری دامنه های 1 منطقه تهیه و مطالعات درزه نگاری در 12 مقطع / سنگی ارتفاعات تپال در شمال 

باختری شهر شاهرود مورد تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور نقشه زمین شناسی 10000 مورد Swedge و شبیه سازی تعادل حدی توسط 

نرم افزار 4.078 Dips انجام شد و با استفاده از این داده ها ناپایداری دامنه ای به دو روش استریوگرافیک توسط نرم افزار 5.103 تحلیل قرار گرفت. 

نتایج نشان از پایداری دامنه ها در شرایط استاتیک و ناپایداری آنها در شرایط دینامیک دارد. در صورت رخداد شرایط بحرانی )بارش های شدید و 

متوالی و رخداد زمی نلرزه های شدید( قطعات سنگی به شدت ناپایدار خواهند بود و خطری جدی برای پایین دست ایجاد خواهند کرد. همچنین 

سازوکار ریزش سنگی با استفاده از نرم افزار و به صورت پهنه های با درجات مختلف خطر نشان داده شد. پس از روی هم اندازی نقشه کاربری 

اراضی Arc GIS شبیه سازی، سپس نتایج آن وارد نرم افزار 9.3 Rocfall 4.039 منطقه و نقشه پهنه بندی خطر، مشخص شد که جاده سلامتی، 

جاده کاج و حواشی آن، مزار شهدای گمنام، هتل جهانگردی و بخش هایی از پارک آزادی، مناطق مسکونی پایین دست جاده سلامتی و مجتمع 

تفریحی آبشار در محدوده خطر قرار گرفته اند


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۹:۰۲
اعضای انجمن

تبریز

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۶:۵۸ ب.ظ



دریافت
حجم: 2.09 مگابایت





نمای عمومی پانورامیک از محوطه ارک علیشاه در این روزها 






تصویر هوایی آجی چای و آجی چای کورپوسی

آجی چای پس از گذر از شمال شهر تبریز (دره شمال کوه عینالی) و جلگه تبریز از شمال‌شرقی جزیره شاهی به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود

عکس: بهرام تندران


با تشکر از سرپرست انجمن خانم یوسفی



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۸:۵۸
اعضای انجمن

فلات ایران

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۶:۴۵ ب.ظ



استقرار فلات ایران بر روی کمربند زلزله خیز آلپ – هیمالیا باعث ایجاد تعداد زیادی گسل جوان و فعال شده است. شکل زیر نقشه خطر لرزه ای ایران را نشان می دهد. براساس بیشینه شتاب افقی زمین ایران به چهار محدوده لرزه ای متمایز شده است. همانطور که در شکل دیده می شود، اغلب مناطق کشور در معرض خطر زلزله قرار دارند.


در برآورد خطر زلزله لازم است تا استان های لرزه خیز زمین ساختی که در نزدیکی ساختگاه سازه قرار دارند، مطالعه شوند. با ترکیب اطلاعات حاصل از مطالعات زمین شناسی، زمین ساختی و داده های لرزه ای بر روی یک نقشه می توان نقاطی را تعیین نمود که از نظر توان لرزه زایی مستقل و با مناطق مجاور خود اختلاف داشته باشند.  به این مناطق، ایالت های لرزه زمین ساختی[۱] یا به طور خلاصه ایالت های لرزه خیز گفته می شود. بر این اساس فلات ایران به چهار ایالت اصلی لرزه خیز تقسیم می شود که عبارتنداز


·        کمربند چین خورده زاگرس


·        ایران مرکزی


·        رشته کوه البرز


·        کپه داغ


کمربند چین خورده زاگرس، نواحی جنوب و جنوب غرب کشور را شامل می شوند. در این ناحیه که از خط عمان تا غرب کشور را در بر می گیرد، به هم فشردگی صفحات عربستان و ایران مرکزی چین­خوردگی­ها و زلزله های زاگرس را سبب می شوند. این ناحیه دارای زلزله های فراوان کم عمق (کانون صفر تا ۷۰ متر) با بزرگای متوسط و بعضاً زیاد می باشند. از میان زلزله هایی که در این منطقه به وقوع پیوسته اند می توان به زلزله سال ۱۲۸۷ سیلاخور با بزرگای محلی ۴/۷، زلزله فارسیج با بزرگای محلی ۲/۷ و زلزله ۱۳۳۷ نهاوند با بزرگای محلی ۸/۶ در غرب کشور و در بخش جنوبی این منطقه زلزله­های ۱۳۵۱ قیر و کارزین در استان فارس و زلزله ۱۳۵۶ خورگو در شمال بندرعباس به ترتیب با بزرگای ۱/۷ و ۲/۷ اشاره نمود


با سپاس از دبیر محترم خانم یوسفی 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ دی ۹۵ ، ۱۸:۴۵
اعضای انجمن

بارم بندی جغرافیا دهم

جمعه, ۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶ ب.ظ


توجه      توجه





باتشکر از خانم یوسفی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ دی ۹۵ ، ۲۳:۲۶
اعضای انجمن